BACA …NERAKA JAHANAM DIHIASI DENGAN YANG ENAK-ENAK

Assalamualaikum.
NERAKA JAHANAM DIHIASI DENGAN YANG ENAK-ENAK Bismillahir-Rahmaanir-Rahim .. Allah berfirman “Sesungguhnya orang-orang yang banyak berbakti benar-benar berada dalam syurga yang penuh kenikmatan, dan sesungguhnya orang-orang yang durhaka benar-benar berada dalam neraka.” (QS Al-Infitaar:13-14) Semua manusia pasti menginginkan untuk masuk syurga dan takut masuk neraka. 

BACA ...NERAKA JAHANAM DIHIASI DENGAN YANG ENAK-ENAK



Akan tetapi perhatikanlah kisah berikut: Setelah Allah selesai menciptakan syurga kemudian memanggil malaikat Jibril, dan berfirman: “Wahai Jibril lihatlah syurga”. Atas perintah Allah Jibril melihat syurga. Setelah kembali Allah swt bertanya: “Wahai Jibril bagaimana keadaan syurga?” Jibril menjawab: “Ya Allah seandainya manusia pernah melihat syurga pastilah mereka menginginkan masuk ke dalamnya” Kemudian Allah merintangi syurga dengan berbagai kesukaran hidup di dunia, kemudia Allah swt berfirman: “Wahai Jibril lihatlah syurga sekarang!”. Maka malaikat Jibril melihat syurga. Setelah kembali Allah swt berfirman : “Bagaimana keadaanya sekarang?” Kemudian Jibril menjawab: “Ya Allah begitu hebatnya rintangan yang Engkau ciptakan, aku khawatir tak satupun manusia dapat memasukinya” 

Kemudian Allah menciptakan Neraka Jahanam, setelah selesai Allah swt memanggil Jibril, kemudian berfirman: “Wahai Jibril lihatlah Jahanam!”. Atas perrintahNya Jibril berangkat melihat keadaan neraka dengan berbagai siksa yang ada di dalamnya. Setelah keembali Allah bertanya: “Wahai Jibril bagaimana keadaan Neraka”. Jibril menjawab: “Ya Allah sekiranya manusia pernah melihat Neraka, pastilah mereka takut memasukinya” Setelah itu Allah menghias Neraka dengan berbagai kenikmatan hidup di dunia, kemudian berfirman: “Wahai Jibril lihatlah keadaanya sekarang!” Atas perintahNya Jibril melihat keadaan Neraka. Setelah kembali Allah swt bertanya: “Wahai Jibril, bagaimana keadaanya sekarang?” Jibril menjawab: “Ya Allah begitu hebatnya hiasan yang Engkau ciptakan, aku khawatir semua manusia terjebak masuk kedalamnya” Jalan menuju syurga adalah segala perbuatan yang memberatkan, penuh dengan cobaan dan ujian. 

Shalat, puasa, zakat dan naik haji adalah perkara yang memberatkan, harus dijalaninya dengan kesabaran. Sedangkan jalan menuju Neraka adalah perkara yang enak-enak, yang menyenangkan, seperti Judi, khamer, korupsi, zina dll. Tapi semua itu adalah dilarang oleh agama. Siapa yang melanggarnya akan mendapat siksa di neraka. Seorang mukmin selalu diatur dengan berbagai aturan baik berupa perintah, maupun larangan. Seluruh aktifitas selalu ada aturanya. Dunia itu bagaikan neraka bagi seorang mukmin. Inilah perumpamaan yang disampaikan oleh Rasululah saw: Dari Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah saw bersabda, “Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan Syurga bagi orang kafir.” (HR. Muslim) Agar kita terhindar dari jebakan neraka, maka ketika menemukan perkara yang menyenangkan tanyakanlah, apakah yang enak itu dilarang oleh agama. 

Jika dilarang maka yakinlah bahwa itu adalah hiasan neraka. Ketika menjumpai hal yang memberatkan, jika itu perintah agama, maka yakinkan pula itu merupakan rintangan syurga … Subhanallah…. Semoga Ar-Rahman berkenan membukakan pintu hati kita sekeluarga untuk senantiasa selalu berupaya mendekatkan diri kepada-Nya, Aamiin. Yaa Robbal ‘alamiin. Silahkan Klik “SUKA” dan “BAGIKAN”, Jika dinilai baik & bermanfaat bagi sahabat semua. Semoga menjadi kebaikan Kita semua. (Cantumkan jika ada doa khusus, agar kami para jamaah bisa mengaminkannya) Ya ALLAH… 
✔ Muliakanlah orang yang membaca tausiah ini 
✔ Entengkanlah kakinya untuk melangkah ke masjid 
✔ Lapangkanlah hatinya 
✔ Bahagiakanlah keluarganya 
✔ Luaskan rezekinya seluas lautan 
✔ Mudahkan segala urusannya 
✔ Kabulkan cita-citanya 
✔ Jauhkan dari segala Musibah 
✔ Jauhkan dari segala Penyakit,Fitnah,Prasangka Keji,Berkata Kasar dan Mungkar. 
✔ Dan dekatkanlah jodohnya untuk orang yang membaca dan membagikan tausiah ini. Aamiin ya Rabbal’alamin
sumber:https://www.facebook.com/Mukjizat-Sholat-Dan-Doa-246320798295/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s